Thông tin luận án
Ngày 02-12-2014
Thông tin luận án của NCS. Nguyễn Thị Thanh Hồng
INFORMATION OF DOCTORAL DISSERTATION
PhD. Candidate: Nguyễn Thị Thanh Hồng (Rose)
Research title: Strategic, lexical and syntactic competencies in English of freshman students in Thai Nguyen university: Bais for a proposed drill exercises
Major: English language and literature
PhD. Candidate: Nguyễn Thị Thanh Hồng (Rose)
Training course: 2009-2013
Scientific supervisor: Amada G. Banaag, PhD.
Training location: Thai Nguyen University, Viet Nam.
Type of program: International joint training program on Doctor of Philosophy in English language and literature between Thai Nguyen University - Viet Nam and Batangas State University – Philippines.
Degree granting institution: Batangas State University, Philippines.
THE NEW SCIENTIFIC FINDINGS
1. Majority of the freshman students of Thai Nguyen University employed strategic competencies to cope and promote their communication skills.
2. Freshman students have poor performance in the areas of vocabulary, idioms and word formation but have better performance in synonyms and antonym; they demonstrate poor performance in the areas of verb tenses, direct and indirect speech, but have better or remarkable performance in the areas of subject verb agreement, pronoun references and phrases and clauses.
3. There is no significant relationship exists between students’ lexical and syntactic competencies. There exists a relationship between teachers’ assessment and the level of students’ lexical and syntactic competencies.
4. Students did not frequently used or practice their lexical and syntactic skills as indicated by their mean score of 3.0.
5. The drill exercises formulated contains activities geared towards improving freshman students’ lexical and syntactic competencies in Thai Nguyen university.
APPLICATION FEASIBILITY AND RECOMMEDATIONS FOR FURTHER STUDIES
- Application feasibility:
- The college leaders, college managemers of the universsities in Thai Nguyen in general and in the foreign languages departments in particular may refer to the results of dissertation to enhance the training quality and improving the students’ competencies in english to meet the demand of National Foreign Language 2020 Project. This study is also important to them as they will appreciate the need to institute teaching reforms and insure the implementation of innovative strategies towards the improvement of English language teaching
- Students may refer the study to identify difficulties which they have to face in learning English.
- Recommendation for further studies:
- The other elements relating to students’ lexical and syntactic competence, such as phrasal verbs, collocations, gerund and infinitive, comparisons, conditionals should be explored in a separate study.
- Other factors that affect the level of lexical and syntactic competence, such as gender, personality trait, or learning styles of the students should be studied.
TRANG THÔNG TIN LUẬN ÁN TIẾN SĨ CỦA NCS. NGUYỄN THỊ THANH HỒNG
Tên đề tài luận án: Năng lực chiến lược, ngữ pháp, từ vựng tiếng Anh của sinh viên năm thứ nhất Đại học Thái Nguyên: Cơ sở cho việc xây dựng hệ thống bài tập luyện tập.
Chuyên ngành: Ngôn ngữ và văn học Anh
Khoá đào tạo: 2009 - 2013
Họ và tên nghiên cứu sinh: Nguyễn Thị Thanh Hồng (Rose)
Người hướng dẫn khoa học: TS. AMADA G. BANAAG
Đơn vị đào tạo: Đại học Thái Nguyên
Cơ sở đào tạo: Chương trình liên kết đào tạo Tiến sĩ ngôn ngữ và văn học Anh giữa Đại học Thái Nguyên, Việt Nam và Đại học Tổng hợp Batangas, Philippines.
Đơn vị cấp bằng: Đại học tổng hợp Batangas, Philippines.
NHỮNG KẾT QUẢ MỚI CỦA LUẬN ÁN
1. Đa số các sinh viên năm thứ nhất của Đại học Thái Nguyên sử dụng năng lực chiến lược để đối phó và phát huy các kỹ năng giao tiếp của họ .
2. Sinh viên năm thứ nhất thể hiện chưa tốt trong các lĩnh vực từ vựng, thành ngữ và hình thành từ nhưng lại thể hiện tốt hơn đối với các từ đồng nghĩa và trái nghĩa; chưa tốt trong các lĩnh vực liên quan tới thì của động từ, lời nói trực tiếp và gián tiếp, nhưng thể hiện tốt hơn hoặc thể hiện vượt trội trong các lĩnh vực khác như sự phù hợp giữa chủ ngữ và động từ, đại từ, cụm từ và mệnh đề.
3. Không có mối quan hệ có ý nghĩa nào tồn tại giữa năng lực từ vựng và ngữ pháp của sinh viên; Có tồn tại một mối quan hệ giữa việc đánh giá của giảng viên và mức độ năng từ vựng và cú pháp của sinh viên.
4. Sinh viên năm nhất không thường xuyên sử dụng hoặc thực hành các kỹ năng từ vựng và cú pháp của họ như được chỉ ra bởi điểm số trung bình là 3,0.
5. Luận án đã xây dựng hệ thống bài luyện tập bao gồm các hoạt động hướng tới việc nâng cao năng lực từ vựng và cú pháp cho sinh viên năm thứ nhất ở đại học Thái Nguyên.
KHẢ NĂNG ỨNG DỤNG TRONG THỰC TIỄN VÀ NHỮNG VẪN ĐỀ CẦN TIẾP TỤC NGHIÊN CỨU
- Khả năng ứng dụng trong thực tiễn:
- Các nhà lãnh đạo, các nhà quản lý của các trường thành viên trong đại học Thái Nguyên nói chung và bộ môn ngoại ngữ nói riêng có thể tham khảo các kết quả của luận án để nâng cao chất lượng đào tạo và nâng cao năng lực tiếng Anh của sinh viên để đáp ứng các yêu cầu của đề án Ngoại ngữ quốc gia 2020; Để đổi mới phương pháp giảng dạy và đảm bảo việc thực hiện chiến lược cải tiến việc giảng dạy tiếng Anh.
- Sinh viên có thể tham khảo luận án này để xác định được những khó khăn sẽ phải đương đầu trong quá trình học tiếng Anh.
- Những vấn đề cần tiếp tục nghiên cứu:
- Nghiên cứu các thành tố khác có liên quan đến năng lực từ vựng và cú pháp của sinh viên, như cụm động từ, những cụm từ, danh động từ và động từ nguyên thể, câu so sánh, câu điều kiện.
- Nghiên cứu các yếu tố ảnh hưởng đến năng lưc từ vựng và cú pháp của sinh viên như: giới tính, đặc điểm tính cách hoặc phong cách học tập.