Thông tin luận án

Ngày 02-12-2014

Thông tin luận án của NCS. Ngô Thị Thu Hương

INFORMATION OF DOCTORAL DISSERTATION

PhD. Candidate: NGÔ THỊ THU HƯƠNG (AUTUMN)

 

Research title: English language macro-skills of freshman Vietnamese students in selected colleges in Bacgiang city: input to intervention measures.

Major: English Language and Literature

PhD. Candidate: Ngô Thị Thu Hương (Autumn)

Training course: 2009-2013

Scientific supervisor:  Matilda H. Dimaano, PhD.

Training location: Thai Nguyen University, Viet Nam

Type of program: International joint training program on Doctor of Philosophy in English Language and Literature, between Thai Nguyen University - Viet Nam and Batangas State University – Philippines.

Degree granting institution: Batangas State University, Philippines.

 

THE NEW SCIENTIFIC FINDINGS

The research has built to assess the English language macro-skill of freshman Vietnamese students in selected colleges in Bacgiang city, based on the contents of a General English Course to improve the quality of Bacgiang colleges. The research has found these important results:

1.  The dissertation found out that the learning contents of a General English Course comprised of the macro skills of speaking, listening, reading and writing designed to give students confidence to communicate effectively.

2.  The dissertation also assessed about the level of students’ performance in the macro-skills in reading, writing listening and speaking the English language were all of average level of the given student population.

3.  The dissertation showed that there were significant differences existed in the students’ performance among the macro-skills in English language and were therefore not related to each other.

4.  The dissertation found out students encountered difficulties in comprehension for macro skills in reading and listening; sharpening writing skill for macro kill in writing; and pronunciation for the macro skill in speaking.

5.  The dissertation also evaluated the most serious among the difficulties in macro-skills are those that pertain to comprehension skills both in Reading and Listening; The dissertation proposed the intervention measures composed of select strategies designed to improve skills where students demonstrated poor performance.

 

APPLICATION FEASIBILITY AND RECOMMENDATIONS FOR FURTHER STUDIES

  • Application feasibility:

-     The Bacgiang college leaders may use it to develop curriculum by evaluating the different English proficiency enhancing activities. The research serves as a guide for the realignment of the existing curriculum of Basic English to meet their institutional goals and objectives.

-     Through this research, faculty of basic English may be aware of the present level of students’ performance in macro-skills and provide them insights on what classroom learning activities will be appropriate to enhance the language proficiency of their students.

-     The first year students are aware of their present level of macro skills.  This would give them a challenge to improve their weak points and enhance their over all performance in Basic English

  • Recommendation for further studies:

-     English teachers have to be encouraged to provide more language exercises for their students to improve their language deficiencies.

-     Utilization of the proposed intervention measures is recommended to validate their usefulness.

-     Similar studies on English language macro skills be conducted on universities to determine their students language performance.

 

TRANG THÔNG TIN LUẬN ÁN TIẾN SĨ CỦA NCS. NGÔ THỊ THU HƯƠNG

 

Tên đề tài luận án: Các kỹ năng vĩ mô trong ngôn ngữ tiếng Anh đối với sinh viên Việt Nam năm thứ nhất ở một số trường cao đẳng chọn lọc tại tỉnh Bắc Giang. Kết quả thu được nhằm đưa ra các giải pháp nâng cao các kỹ năng trong ngôn ngữ của sinh viên.

Chuyên ngành: Ngôn ngữ và văn học Anh

Khoá đào tạo: 2009 - 2013

Họ và tên nghiên cứu sinh: Ngô Thị Thu Hương  

Người hướng dẫn khoa học: TS. Matilda H. Dimaano

Đơn vị đào tạo: Trường Đại học Nông Lâm, Đại học Thái Nguyên

Cơ sở đào tạo: Chương trình liên kết đào tạo Tiến sĩ Ngôn ngữ và Văn học Anh, giữa Đại học Thái Nguyên, Việt Nam và Đại học Tổng hợp Batangas, Philippines.

Đơn vị cấp bằng:  Đại học tổng hợp Batangas, Philippines.

 

NHỮNG KẾT QUẢ MỚI CỦA LUẬN ÁN

     Luận án nghiên cứu xây dựng phương pháp đánh giá khả năng diễn đạt các kỹ năng vĩ mô trong ngôn ngữ tiếng Anh của sinh viên Việt Nam năm thứ nhất ở một số trường cao đẳng tại tỉnh Bắc Giang, luận án có những đóng góp mới quan trọng như sau:

1.  Luận án đã chỉ ra các nội dung học tập trong khóa học tiếng Anh cơ bản bao gồm các kỹ năng vĩ mô: nói, nghe, đọc, viết được thiết kế để cung cấp cho sinh viên sự tự tin để giao tiếp hiệu quả.

 

2.  Luận án xác định được trình độ và khả năng diễn ngôn các kỹ năng vĩ mô trong ngôn ngữ tiếng Anh của sinh viên tại một số trường cao đẳng tại tỉnh Bắc Giang đều ở cấp độ trung bình.

 

3.  Luận án chỉ ra sự tồn tại mối quan hệ có ý nghĩa trong khả năng diễn đạt bốn kỹ năng ngôn ngữ tiếng Anh của sinh viên năm thứ nhất và tìm thấy các kỹ năng đó không liên quan chặt chẽ với nhau.

4. Luận án chỉ ra rằng sinh viên gặp phải những khó khăn trong việc lĩnh hội các tiểu kỹ năng trong bốn kỹ năng vĩ mô đó.

5. Luận án cũng tìm ra những khó khăn nghiêm trọng nhất trong bốn kỹ năng vĩ mô là khả năng diễn đạt trong đọc hiểu và nghe hiểu; Luận án đề xuất các biện pháp can thiệp để cải thiện kỹ năng mà học sinh thực hiện kém.

  

KHẢ NĂNG ỨNG DỤNG TRONG THỰC TIỄN VÀ NHỮNG VẪN ĐỀ CẦN TIẾP TỤC NGHIÊN CỨU

 

  • Khả năng ứng dụng trong thực tiễn:

- Luận án có thể dùng làm tài liệu tham khảo cho các nhà lãnh đạo, quản lý của các trường cao đẳng ở Bắc Giang trong việc phát triển chương trình giảng dạy thông qua việc đánh giá các hoạt động tăng cường năng lực tiếng Anh khác nhau của sinh viên năm thứ nhất.

- Luận án có thể giúp giáo viên khoa tiếng Anh cơ bản nhận ra được trình độ hiện tại về các kỹ năng ngôn ngữ của sinh viên và đưa ra được các hoạt động học thích hợp;

- Sinh viên năm thứ nhất nhận thức được khả năng ngôn ngữ thực của họ và tự tìm cách cải thiện những điểm yếu khi học chương trình tiếng Anh cơ bản.

  • Những vấn đề cần tiếp tục nghiên cứu:

- Nghiên cứu các biện pháp can thiệp để đánh giá tính hữu dụng của bài tập ngôn ngữ cho sinh viên.

- Nghiên cứu về kỹ năng vĩ mô trong ngôn ngữ tiếng Anh được tiến hành ở các trường đại học để xác định được khả năng ngôn ngữ thực của sinh viên.

 

Các bài liên quan