Thông tin luận án

Ngày 19-08-2014

Thông tin luận án của NCS. Bùi Ngọc Lâm

 

 

Tên luận án: Phát triển kỹ năng lập kế hoạch học tập cho sinh viên đại học trong đào tạo theo học chế tín chỉ

Chuyên ngành: Lý luận và Lịch sử giáo dục; 

Mã số: 62 14 01 02

Họ và tên NCS: Bùi Ngọc Lâm

Khóa đào tạo: 2008 - 2012

Người hướng dẫn khoa học:

1. PGS.TS. Nguyễn Đức Trí - Viện khoa học giáo dục Việt Nam;

2. TS. Trần Anh Tuấn - Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội.

Đơn vị đào tạo: Trường Đại học Sư phạm

Cơ sở đào tạo: Đại học Thái Nguyên

NHỮNG KẾT QUẢ MỚI CỦA LUẬN ÁN

1. Đưa ra khái niệm kế hoạch học tập (KHHT), xác định vai trò của KHHT đối với sinh viên (SV) và xác định các kỹ năng (KN) lập KHHT của SV trong đào tạo theo học chế tín chỉ (ĐTTC).

2. Kết quả khảo sát cho thấy:

- Trong ĐTTC, KNHT mà SV gặp khó khăn nhiều nhất là KN lập KHHT. KN này của SV hiện nay ở mức độ tương đối thấp. Điều đó không chỉ thể hiện sự thích ứng của SV kém, mà còn là nguyên nhân dẫn đến chất lượng ĐTTC chưa đáp ứng các yêu cầu của mục tiêu ĐT và của chuẩn đầu ra.

- Mặc dù trong quá trình học ở đại học, SV đã được tiếp cận với những tác động có tác dụng hình thành và phát triển KN lập KHHT, song các tác động đó chưa mang tính tự giác, chưa mang tính hệ thống và chưa theo quy trình rèn luyện KN lập KHHT cho SV, nên việc hình thành và phát triển KN lập KHHT ở SV chưa mang lại hiệu quả cao.

3. Luận án đã xác định các tác nhân phát triển KN lập KHHT, thiết kế được quy trình và đề xuất các biện pháp phát triển KN lập KHHT cho SV đại học trong ĐTTC đảm bảo tính khoa học, hợp lý và có tính khả thi cao.

Quy trình đó được thiết kế gồm 3 giai đoạn chính yếu (Hướng dẫn & Tập thiết kế; Tập luyện nâng cao và Hoàn thiện KN) với 8 bước luyện tập theo “cấu trúc đồng tâm” vừa giúp cho mỗi SV có thể hình thành KN lập KHHT với từng loại KHHT, vừa phát triển và chuyển hóa KN thành năng lực học tập suốt đời; Mặt khác, quy trình cũng đảm bảo tính quy luật của 5 giai đoạn hình thành KN chung: Hướng dẫn lí thuyết; Tổ chức quan sát và tập theo mẫu; Tổ chức luyện tập và thực hành có hướng dẫn; Tổ chức triển khai vận dụng; Kiểm tra, đánh giá và điều chỉnh KN.

Các biện pháp nhằm phát triển KN lập KHHT cho SV trong ĐTTC gồm: (1) Cung cấp tri thức cho SV về ĐTTC và về lập KHHT trong ĐTTC; (2) Phát huy hiệu quả hoạt động tư vấn cho SV lập KHHT của CVHT trong ĐTTC; (3) Tích hợp rèn luyện KN lập KHHT trong quá trình giảng dạy các môn học; (4) Phát triển vai trò chủ động của SV và nhóm bạn trong quá trình rèn luyện KN lập KHHT; (5)Thiết kế các mẫu kế hoạch học tập trong ĐTTC và trợ giúp SV sử dụng các phần mềm lập kế hoạch; (6)Theo dõi, kiểm tra việc thực hiện KHHT và trợ giúp SV điều chỉnh KHHT.

 

KHẢ NĂNG ỨNG DỤNG TRONG THỰC TIỄN VÀ NHỮNG VẤN ĐỀ CÒN BỎ NGỎ CẦN TIẾP TỤC NGHIÊN CỨU

* Khả năng ứng dụng trong thực tiễn:

Các trường đại học, cao đẳng ở Việt Nam có thể áp dụng quy trình và các biện pháp phát triển KN lập KHHT cho SV trong ĐTTC;

Có thể đưa môn “Phương pháp học đại học”, trong đó có nội dung hướng dẫn lập KHHT vào dạy cho SV năm thứ nhất.

Hệ thống KN lập KHHT mà luận án xác lập có thể được xem như khung kỹ thuật cơ sở dùng để tham khảo khi phát triển những nghiên cứu tiếp theo để làm sâu sắc, toàn diện hơn lý luận và thực tiễn về KN lập KHHT.

* Những vấn đề còn bỏ ngỏ cần tiếp tục nghiên cứu:

Hình thành và phát triển KN lập KHHT cho người học là vấn đề quan trọng, cấp thiết. Do vậy, cần tiếp tục có các nghiên cứu để phát triển KN này cho SV các trường cao đẳng và cho học sinh các bậc học.

 

INFORMATION OF DOCTORAL DISSERTATION

Research title: Developing study-planning skills for university students in the credit training system

Speciality: Theory and History of Education;      Code: 62 14 01 02

PhD. candidate: Bui Ngoc Lam                                     

Training course: 2008 - 2012

Scientific Supervisors:

1. Assoc. Prof. Nguyen Duc Tri, PhD. - Vietnam Educational Science Institute

2. Tran Anh Tuan, PhD. - College of Education – Vietnam National University, Ha Noi.

Training Institution: College of Education, Thai Nguyen University

THE NEW SCIENTIFIC FINDINGS

1. Generating the concept of study plan (SP); determining the important role of SP for students and identifying students' skill set in designing SPs, in the credit training system (CTS).

2. The survey results clarify that:

- In CTS, the most common difficulty students have to confront with is SP- creating skills. At present this skill set of Vietnamese students is at a relatively low level, which not only demonstrates the students’ poor adaptability, but also is the cause of low quality in credit training system that does not meet the training requirements or the standard target output.

- Although in the university studying process, students have approached to the impacts which have some effects on forming up and developing study-plan-designing skills, those impacts do not reflect self-discipline or schematic characteristics, and do not follow the keen procedure for practising to establish study-plan-designing skill set for students, thus the formation and development of student skill set in creating study plans have not been highly effective.

3. On the grounds of the theoretical rationale and practices, the thesis author has identified the factors which positively affect the development of study-plan-designing skill set, established the practicing process, and recommended effective measures of forming up study-plan-designing skills for tertiary education students in the credit training system.

The procedure consists of three main stages (Giving instructions; Designing practice; Further practice and perfecting skill) with eight-step practice in the "concentric structure" which helps every student form their own skill set in designing appropriate study plans, as well as develop and transform the skills into the lifelong studying competence. What is more, the procedure ensures the regularity of general five-stage skill development: Instructing theories; Organizing observation and practising following models; Organizing practice and practising under guidance; Carrying out applications; Testing, evaluating and adjusting the skills.

The measures aiming at developing the student skill set in study-plan-designing include: (1) Supplying students with knowledge of the credit training system and designing study plans  in the credit training system; (2) Promoting counsels for students in designing study plans in the credit training system effectively; (3) Integrating practising the skill set of designing study plans in the teaching process; (4) Developing student’s own active role and in peer group while practising study-plan-designing skills; (5) Designing sample SP forms in the CTS and help students use the software to design plans(6) Monitoring and assessing the implementation of designed study plans and facilitating students to adjust their study plans. These measures are feasible and highly effective in developing student skill set of designing study plans in the credit training system.

 PRACTICAL APPLICABILITY AND THE NEEDS FOR FURTHER STUDIES

* The ability to apply in practice:

In the credit training system, all colleges and universities in Vietnam are likely to apply the process of practising the measures of developing the skill set of designing study plans for students;

To include "tertiary study methodology", part of which should be guidelines on designing study plans to teach the fresher;

The skill set of designing study plans we have generated can be considered the technical framework which can be used for reference when developing follow-up study to deepen the theories and practices of study-plan-designing skills, as well as study them more comprehensively.

* Opening issues for further studies:

Generating and developing the skills of designing study plans for learners are crucial and indispensable issues, which need further researches that study how to develop these skills for tertiary education students as well as students in other education levels.

Các bài liên quan