Thông tin luận án
Ngày 02-12-2014
Thông tin luận án của NCS. Vũ Kiều Hạnh
INFORMATION OF DOCTORAL DISSERTATION
PhD. Candidate: Vu Kieu Hanh (Lucky)
Research title: Oral and Written Discourse Analysis in the Preparation of Integrative Activities for Basic English Course at Thai Nguyen University
Major: English language and literature
PhD. Candidate: Vu Kieu Hanh (Lucky)
Training course: 2009-2013
Scientific supervisor: Matilda H. Dimaano, PhD.
Training location: Thai Nguyen University, Viet Nam.
Type of program: International joint training program on Doctor of Philosophy in English language and literature, between Thai Nguyen University - Viet Nam and Batangas State University – Philippines.
Degree granting institution: Batangas State University, Philippines.
THE NEW SCIENTIFIC FINDINGS
The research has built to assess the Oral and Written Discourse Analysis in the Preparation of Integrative Activities for Basic English Course at Thai Nguyen University. Base on the assessment of relationships between the students’ Oral and Written Discourse Analysis, relationship between the teachers’ assessment and the level of students’ Oral and Written Discourse Analysis, Teacher’s assessment of the students’ Oral and Written Discourse Analysis, Relationship between the teachers’ assessment and the level of students’ Oral and Written Discourse Analysis, the dissertation has found these important results:
1. The level of oral and written discourse competencies of students are all average.
2. There exist significant differences between the students’ competencies and characteristics.
3. Majority of the oral and written competencies were oftenly practiced by students.
4. There is significant difference between the students’ oral and written communication and the teachers’ assessment on the same areas.
5. Proposed integral activities are comprised of exercises designed based on least rated scores where students demonstrate poor performance to improve their written proficiency.
APPLICATION FEASIBILITY AND RECOMMEDATIONS FOR FURTHER STUDIES
- Application feasibility:
- The lecturers of the universities in Thai Nguyen in general and in the foreign languages departments in particular may refer to the results of dissertation to enhance the training quality and improving the students’ competencies in English to meet the demand of National Foreign Language 2020 Project. This study is also important to them as they will appreciate the need to institute teaching reforms and insure the implementation of innovative strategies towards the improvement of English language teaching
- Through this research, teachers of English are aware of students’ strategic, lexical and syntactic competencies in English and their responsibilities for designing a suitable curriculum as well as learning materials to improve students’ competencies in English.
- This study helps students determine their level of of lexical and syntactic competencies in English thus identified will face difficulties in the learning process . And thus identify their areas of handicap which will be used as basis for the design of remedial strategies.
- Recommendation for further studies:
- Conduct similar studies related to teaching oral and written discourse.
TRANG THÔNG TIN LUẬN ÁN TIẾN SĨ CỦA NCS. VŨ KIỀU HẠNH
Tên đề tài luận án: Nghiên cứu khả năng phân tích diễn ngôn trong tiếng Anh để chuẩn bị các hoạt động tích hợp Nói và Viết cho sinh viên năm thứ nhất tại Đại học Thái Nguyên
Chuyên ngành: Ngôn ngữ và văn học Anh
Khoá đào tạo: 2009 - 2013
Họ và tên nghiên cứu sinh: Vũ Kiều Hạnh
Người hướng dẫn khoa học: TS. Matilda H. Dimaano
Đơn vị đào tạo: Đại học Thái Nguyên
Cơ sở đào tạo: Chương trình liên kết đào tạo Tiến sĩ Ngôn ngữ và văn học Anh, giữa Đại học Thái Nguyên, Việt Nam và Đại học Tổng hợp Batangas, Philippines.
Đơn vị cấp bằng: Đại học tổng hợp Batangas, Philippines.
NHỮNG KẾT QUẢ MỚI CỦA LUẬN ÁN
Nghiên cứu này đã được xây dựng nhằm đánh giá khả năng phân tích diễn ngôn trong tiếng Anh của sinh viên năm thứ nhất của một số trường đại học thuộc Đại học Thái Nguyên. Trên cơ sở đánh giá các mối quan hệ giữa năng lực phân tích diễn ngôn của sinh viên, nghiên cứu việc đánh giá, mối quan hệ giữa việc đánh giá của giảng viên và mức độ năng lực phân tích diễn ngôn của sinh viên, Luận án đã công bố được những kết quả quan trọng sau đây:
1. Trình độ và khả năng phân tích diễn ngôn của sinh viên đều ở mức trung bình.
2. Không có mối quan hệ có ý nghĩa nào tồn tại giữa năng lực của sinh viên với các đặc điểm đưa ra điều tra.
3. Đa số sinh viên tự luyện tập khả năng phân tích diễn ngôn của mình.
4. Có tồn tại một mối quan hệ giữa việc đánh giá của giảng viên và mức độ phân tích diễn ngôn của sinh viên.
5. Thiết kế các hoạt động phù hợp, nhằm giúp sinh viên cải thiện được các kĩ năng trong quá trình học tiếng Anh dựa vào kết quả điểm của sinh viên.
KHẢ NĂNG ỨNG DỤNG TRONG THỰC TIỄN VÀ NHỮNG VẪN ĐỀ CẦN TIẾP TỤC NGHIÊN CỨU
- Khả năng ứng dụng trong thực tiễn:
- Giảng viên của các trường thành viên trong đại học Thái Nguyên nói chung và bộ môn ngoại ngữ nói riêng có thể tham khảo các kết quả của luận án để nâng cao chất lượng đào tạo và nâng cao năng lực tiếng Anh của sinh viên để đáp ứng các yêu cầu của đề án Ngoại ngữ quốc gia 2020. Nghiên cứu này đồng thời rất quan trọng đối với các nhà quản lý vì sẽ giúp họ sẽ đánh giá cao sự cần thiết phải đổi mới phương pháp giảng dạy và đảm bảo việc thực hiện chiến lược đổi mới theo hướng cải tiến việc giảng dạy tiếng Anh
- Tham khảo luận án này, các giảng viên tiếng Anh hiểu được khả năng phân tích diễn ngôn trong tiếng Anh của sinh viên năm thứ nhất và qua đó sẽ thiết kế một chương trình học phù hợp dành riêng cho sinh viên
- Sinh viên tham khảo luận án này để xác định mức độ năng lực ngữ pháp, từ vựng tiếng Anh do vậy sẽ xác định được những khó khăn sẽ gặp phải trong quá trình học tập.
- Những vấn đề cần tiếp tục nghiên cứu:
- Nghiên cứu trên các khía cạnh liên quan đến các biến của nghiên cứu.