Thông tin luận án
Ngày 26-04-2015
Thông tin luận án của NCS. Nguyễn Thị Minh Loan
INFORMATION OF DOCTORAL DISSERTATION
PhD. Candidate: Nguyen Thi Minh Loan (Summer)
Research title: Historical, Sociological and Philosophical Dimensions Reflected in the Novels of Selected African Writers
Major: English Language and Literature
PhD. Candidate: Nguyen Thi Minh Loan (Summer)
Training course: 2009 - 2014
Scientific supervisor: Dr. Maria Luisa A. Valdez
Training location: Thai Nguyen University, Viet Nam.
Type of program: International joint training program: Doctor of Philosophy in English Language and Literature between Thai Nguyen University - Viet Nam and Batangas State University – Philippines.
Degree granting institution: Batangas State University, Philippines.
THE NEW SCIENTIFIC FINDINGS
The research has had the following important findings:
1. Achebe, Armah and Dangarembga revived the history of Africa by combining the role of novelists and historical thinkers. They helped readers understand modern African history in the chaotic period before and after the independence.
2. Achebe, Armah and Dangarembga presented the complexities and depths of an African culture in terms of religious, social, educational, and political practices to readers of other cultures and readers of his own culture.
3. Achebe, Armah and Dangarembga is talented in expressing African experience and preserving its African authenticity through the use of literacy devices such as symbolism, flasback, foreshadowing, and figures of speech.
4. Historical, sociological and philosophical approaches are helpful in analyzing different aspects of the African society.
5. Through the analysis of Achebe, Armah and Dagarembga ’s novels, their philosophy of life as a moralist, a teacher, a philosopher, and a role model was revealed.
APPLICATION FEASIBILITY AND RECOMMEDATIONS FOR FURTHER STUDIES
- Application feasibility:
- The academic managers may utilize this study as a frame of reference when they prepare developmental priorities, programs, projects and policies in the educational institutions to ensure that insights on pursuit of meaningful life are integrated in the curricula.
- College instructors of literature may use this analysis as one of their methodologies in teaching literature specifically the appropriate materials, media, and literary theories and approaches in literary analysis in their literature classes and to develop their students’ appreciation and sense of value in order to guide and allow them to crystallize and synthesize what philosophy of life is best to learn and to live by.
- Recommendation for further studies:
- Influence of the writers’ bibliography on the psychological developments of the protagonists in the selected works.
- Intersection of values between Christianity and African traditional religions.
-Integration of the teachings on philosophy of life by the selected writers into particular curricula.
TRANG THÔNG TIN LUẬN ÁN TIẾN SĨ CỦA NCS. NGUYỄN THỊ MINH LOAN
Tên đề tài luận án: Khía cạnh lịch sử, xã hội và triết học phản ánh trong tiểu thuyết của một số nhà văn châu Phi
Chuyên ngành: Ngôn ngữ và văn học Anh
Khoá đào tạo: 2009- 2014
Họ và tên NCS: Nguyễn Thị Minh Loan
Người hướng dẫn khoa học: TS. Maria Luisa A. Valdez
Cơ sở đào tạo: Đại học Thái Nguyên
Chương trình đào tạo: Chương trình liên kết đào tạo Tiến sĩ Ngôn ngữ và văn học Anh, giữa Đại học Thái Nguyên, Việt Nam và Đại học Batangas, Philippine
Cơ sở cấp bằng: Đại học Batangas, Philippine
NHỮNG KẾT QUẢ MỚI CỦA LUẬN ÁN
Nghiên cứu đã đưa ra những kết luận mới quan trọng sau:
1. Bằng cách kết hợp vai trò của nhà văn và nhà lịch sử, Achebe, Armah và Dagarembga đã giúp độc giả hiểu rõ lịch sử châu Phi hiện đại trong thời kỳ hỗn loạn trước và sau khi độc lập.
2. Achebe, Armah và Dagarembga đã bộc lộ chiều sâu cũng như sự phức tạp của nền văn hóa châu Phi đến độc giả của các nền văn hóa trong và ngoài châu Phi thông qua các khía cạnh tôn giáo, xã hội, giáo dục và chính trị.
3. Achebe, Armah và Dagarembga là những nhà văn có tài sử dụng các thủ pháp nghệ thuật như chủ nghĩa tượng trưng, hồi tưởng, sự báo trước, các hình thái tu từ làm nổi bật thực trạng và bảo tồn tính độc đáo của văn hóa châu Phi.
4. Phương pháp tiếp cận lịch sử, xã hội học và triết học rất hữu ích trong việc phân tích các khía cạnh khác nhau của xã hội châu Phi.
5. Thông qua việc phân tích các tác phẩm, luận án đã rút ra triết lý sống của Achebe, Armah và Dagarembga với tư cách là nhà đạo đức, nhà giáo, nhà triết học và hình mẫu phản kháng lại chế độ thực dân và chế độ phụ hệ trong xã hội châu Phi.
KHẢ NĂNG ỨNG DỤNG TRONG THỰC TIỄN VÀ NHỮNG VẪN ĐỀ CẦN TIẾP TỤC NGHIÊN CỨU
- Khả năng ứng dụng trong thực tiễn:
- Các nhà quản lý giáo dục có thể sử dụng đề tài này làm cơ sở đưa nội dung giáo dục về chủ đề triết lý sống, cuộc sống có ý nghĩa vào chương trình học.
- Giảng viên dạy môn văn học tại các trường đại học có thể sử dụng các phương pháp tiếp cận văn học của nghiên cứu này để phát triển tư duy đánh giá của sinh viên và hướng dẫn họ học hỏi những triết lý cuộc sống kết tinh trong các tác phẩm văn học.
- Những vấn đề cần tiếp tục nghiên cứu:
- Ảnh hưởng của tiểu sử các tác giả đối với sự phát triển tâm lý của các nhân vật chính trong những tác phẩm được lựa chọn.
- Tìm hiểu sâu hơn sự giao thoa giá trị giữa tôn giáo Cơ đốc giáo và tôn giáo truyền thống của dân tộc châu Phi.
- Thử nghiệm áp dụng triết lý giáo dục về triết lý sống của các nhà văn vào chương trình giáo dục cụ thể.