Thông tin luận án

Ngày 27-04-2015

Thông tin luận án của NCS. Nguyễn Thị Hồng Minh

INFORMATION OF DOCTORAL DISSERTATION

PhD. candidate: Nguyen Thi Hong Minh (Bright)

 

Research title: Literary and Rhetorical Devices Used in Speeches of Selected World Leaders

Major: English Language and Literature

PhD. candidate: Nguyen Thi Hong Minh (Bright)

Training course: 2009-2014

Scientific supervisor: Maria Luisa A. Valdez, PhD.

Training location: Thai Nguyen University, Viet Nam

Type of program: International joint training program on Doctor of Philosophy in English Language and Literature, between Thai Nguyen University - Viet Nam and Batangas State University – Philippines.

Degree granting institution: Batangas State University, Philippines.

 

THE NEW SCIENTIFIC FINDINGS

The results of analysis and interpretation revealed that:

1. The result of the study indicates that the selected world leaders show their own ideologies in their speeches. The selected world leaders all wish to build a peaceful and prosperous country for their nation and expect to achieve happiness for their people. As the country leader, they also establish norms and principles so that their people will pursuit their desires.

2. The selected world leaders share some common themes in their speeches. They confirm their existence, show their patriotism and humanism towards their countrymen and human beings. The selected speeches reveal the world leaders’ inner peace and moral principles which they have established to educate their people.

3. The dissertation also shows that the selected world leaders have employed all kinds of rhetorical devices including ethos, logos, and pathos in order to persuade audience. They have also utilized a number of literary techniques such as figurative language, symbolism and flashback in their speeches in order to access the public.

 

 

APPLICATION FEASIBILITY AND RECOMMEDATIONS FOR FURTHER STUDIES

Application feasibility:

The educational managers can utilize this study as a frame of reference when they prepare developmental priorities, programs, projects and policies in the educational institutions to ensure that the education and the practice of the world leaders’ ideologies can access the academic curricula. 

College instructors of English Language and Literature may use this analysis as one of their methodologies in teaching literature to raise students’ awareness of the selected world leaders’ ideologies and develop their students’ appreciation and sense of value in order to guide and allow them to confirm their existence and show their patriotism, humanism, inner peace and moral principles.

Students of Literature and Linguistics can use the dissertation as the framework for their study engaged in literary analysis related to literary and rhetorical devices.

 

Recommendation for further studies:

- Studies on the ideologies, patriotism, humanism and love for peace of world leaders reflected in major speeches.

- Further in-depth researches on the Vietnamese youth’s pursuit of the selected world leaders’ ideologies are also recommended.

 

TRANG THÔNG TIN LUẬN ÁN TIẾN SĨ CỦA NCS. NGUYỄN THỊ HỒNG MINH

 

Tên đề tài luận án: Các thủ pháp nghệ thuật và các biện pháp tu từ trong các bài diễn văn của một số nhà lãnh đạo trên thế giới

Chuyên ngành: Ngôn ngữ và Văn học Anh

Khoá đào tạo: 2009 - 2014

Họ và tên NCS: Nguyễn Thị Hồng Minh

Người hướng dẫn khoa học: TS. Maria Luisa A. Valdez  

Cơ sở đào tạo: Đại học Thái Nguyên, Việt Nam

Chương trình đào tạo: Chương trình liên kết đào tạo Tiến sĩ Ngôn ngữ và Văn học Anh, giữa Đại học Thái Nguyên, Việt Nam và Đại học Tổng hợp Batangas, Philippin.

Cơ sở cấp bằng:  Đại học tổng hợp Batangas, Philippin

 

NHỮNG KẾT QUẢ MỚI CỦA LUẬN ÁN

1. Kết quả nghiên cứu của luận án cho thấy các nhà lãnh đạo trên thế giới được lựa chọn đều thể hiện tư tưởng riêng của họ trong các bài diễn văn. Các tư tưởng đó đều thể hiện mong muốn xây dựng một đất nước hòa bình, phồn thịnh và ước nguyện đem lại hạnh phúc cho nhân dân. Với tư cách là người đứng đầu đất nước, họ cũng thiết lập nên các quy tắc để nhân dân đất nước mình cùng theo đuổi ước muốn đó.

2. Trong các bài diễn văn của mình, các nhà lãnh đạo được lựa chọn nghiên cứu trong luận án đều nêu lên một số chủ đề chung. Họ khẳng định sự tồn tại của mình và thể hiện lòng yêu nước nồng nàn và tính nhân văn sâu sắc đối với nhân dân và nhân loại. Các bài diễn văn cũng biểu lộ thế giới nội tâm của các nhà lãnh đạo và các quy tắc đạo đức mà họ mong muốn được giáo dục nhân dân của mình.

3. Luận án đã chỉ ra rằng các nhà lãnh đạo thế giới được lựa chọn nghiên cứu trong luận án đã sử dụng rất hiệu quả các biện pháp tu từ là ethos, logos và pathos để thuyết phục người nghe. Họ cũng vận dụng linh hoạt các thủ pháp nghệ thuật như ngôn ngữ hình tượng, thủ pháp biểu tượng hóa và các điển tích khiến cho các bài diễn văn của mình dễ tiếp cận công chúng.         

 

KHẢ NĂNG ỨNG DỤNG TRONG THỰC TIỄN VÀ NHỮNG VẪN ĐỀ CẦN TIẾP TỤC NGHIÊN CỨU

 

  • Khả năng ứng dụng trong thực tiễn:

Các nhà quản lý giáo dục có thể sử dụng nghiên cứu này vào các hoạt động giáo dục về tư tưởng của một số nhà lãnh đạo trên thế giới trong chương trình giảng dạy tại các cơ sở giáo dục.

 Giảng viên các trường Đại học có thể sử dụng nghiên cứu này trong việc giảng dạy môn Ngôn ngữ và Văn học Anh để giúp các sinh viên có nhận thức về tư tưởng của một số nhà lãnh đạo trên thế giới, góp phần khẳng định sự tồn tại của bản thân, phát triển lòng yêu nước, tính nhân văn, tình yêu hòa bình và việc tuân theo các chuẩn mực đạo đức của các em.

Sinh viên chuyên ngành Ngôn Ngữ và Văn học Anh có thể sử dụng luận án này làm cơ sở phương pháp luận cho việc nghiên cứu các tác phẩm Văn học khác có liên quan tới các thủ pháp nghệ thuật và biện pháp tu từ.

 

  • Những vấn đề cần tiếp tục nghiên cứu:

Nghiên cứu về tư tưởng, lòng yêu nước, tính nhân văn, tình yêu hòa bình của một số nhà lãnh đạo trên thế giới thể hiện qua các diễn văn quan trọng.

Nghiên cứu định hướng cho thế hệ trẻ Việt Nam học tập và làm theo tư tưởng của các nhà lãnh đạo trên thế giới.

Các bài liên quan