Thông tin luận án

Ngày 27-04-2015

Thông tin luận án của NCS. Đặng Thị Thu Hương

INFORMATION OF DOCTORAL DISSERTATION

Ph.D. Candidate: Dang Thi Thu Huong

Research title: Workbook on English Language Micro-Skills for First Year College Students in Selected Universities in Thai Nguyen Province, Vietnam

Major: English Language and Literature

PhD. Candidate: Dang Thi Thu Huong

Training course: 2009 - 2013

Scientific supervisor:  Prof. Matilda H. Dima’ano, PhD.

Training location: Thai Nguyen University, Viet Nam.

Type of program: International joint training program on Doctor of Philosophy in English Language and Literature, between Thai Nguyen University - Viet Nam and Batangas State University – Philippines.

Degree granting institution: Batangas State University, Philippines.

 

THE NEW SCIENTIFIC FINDINGS

The research was done to assess the English language micro-skills of the first year college students in selected universities in Thai Nguyen province, Vietnam in order to design a supplementary workbook on English language micro-skills. The research has found out some important results as below:

1. The research found out that the level of students’ proficiency in the four modes of the English language performance in the modality of reading, writing, listening and speaking. College students generally have an average proficiency in the performance modality of reading, speaking, listening.

2. The research also gave the assessment of the faculty on the students’ English language micro skills in reading, writing, listening and speaking.

3. The research showed that there were significant differences existed in the students’ English language performance among the micro-skills. The three micro-skill items that did not show significant difference are those pertaining to words in sentences, a writing micro-skill; form of words, a speaking micro-skill; and sentence constituents, a listening micro-skill.

4. The dissertation found out the difficulties that students encountered in the four modes of the English language performance. In the aspect of difficulties in the four modes of language the proficiency rating of the students were below 50% in the seven out of 17 test areas. All the micro-skills are used by the students.

5. The proposed supplementary workbook is based on criteria regarding difficulties encountered by the students in the different micro-skills test, the teachers’ assessment of the students’ performance

APPLICATION FEASIBILITY AND RECOMMENDATIONS FOR FURTHER STUDIES 

  • Application feasibility:

-  Findings of this research will provide relevant input for administrators at Thai Nguyen University to build a more effective curriculum for the students.

-  Results of the research also provide information for English teachers to design their own teaching materials to enhance the students’ English language micro-skills proficiency.

-  Through this research, students will be informed on their weakness so they can find some ways to improve their English micro-skill performance

  • Recommendation for further studies:

-  Further and intensive supplementary workbook on English language micro-skills.

-  Further study on other English language micro-skills.

 

 

TRANG THÔNG TIN LUẬN ÁN TIẾN SĨ CỦA NCS. ĐẶNG THỊ THU HƯƠNG

 

Tên đề tài luận án: Sách bài tập về các tiểu kỹ năng ngôn ngữ tiếng Anh dành cho sinh viên năm thứ nhất ở một số trường Đại học tại tỉnh Thái Nguyên, Việt Nam

Chuyên ngành: Ngôn ngữ và Văn học Anh

Khoá đào tạo: 2009 - 2013

Họ và tên NCS: Đặng Thị Thu Hương

Hướng dẫn khoa học: TS. Matilda H. Dima’ano  

Cơ sở đào tạo: Đại học Thái Nguyên, Việt Nam

Chương trình đào tạo: Chương trình liên kết đào tạo Tiến sĩ Ngôn ngữ và Văn học Anh, giữa Đại học Thái Nguyên, Việt Nam và Đại học Tổng hợp Batangas, Philippin.

Cơ sở cấp bằng:  Đại học tổng hợp Batangas, Philippin

 

NHỮNG KẾT QUẢ MỚI CỦA LUẬN ÁN

Nghiên cứu được thực hiện để đánh giá các tiểu kỹ năng ngôn ngữ tiếng Anh của sinh viên năm thứ nhất ở một số trường đại học được lựa chọn tại Đại học Thái Nguyên, Việt Nam, từ đó thiết kế sách bài tập bổ trợ phát triển tiểu kỹ năng ngôn ngữ tiếng Anh cho sinh viên. Nghiên cứu đã phát hiện ra một số kết quả quan trọng sau đây:

1. Năng lực của sinh viên trong bốn kỹ năng ngôn ngữ tiếng Anh: nghe, nói, đọc và viết là ở trình độ trung bình.

2. Luận án nghiên cứu sự đánh giá của các giảng viên tiếng Anh về các tiểu kỹ năng, tần suất sử dụng và tầm quan trọng của các tiểu kỹ năng đó.

3. Có sự khác biệt điển hình về năng lực sử dụng các tiểu kỹ năng tiếng Anh của sinh viên, ngoại trừ ba tiểu kỹ năng là: từ trong câu (kỹ năng viết), dạng từ (kỹ năng nói), và thành phần câu (kỹ năng nghe).

 

4. Sinh viên đạt kết quả thấp ở 7 trong 17 tiểu kĩ năng điều tra, tỉ lệ câu trả lời đúng đạt dưới 50%.

5. Luận án đã xây dựng được sách bài tập bổ trợ dựa trên các tiêu chí liên quan đến khó khăn của sinh viên, thực hiện qua các bài kiểm tra tiểu kỹ năng và đánh giá của giảng viên.

 

 

KHẢ NĂNG ỨNG DỤNG TRONG THỰC TIỄN VÀ NHỮNG VẪN ĐỀ CẦN TIẾP TỤC NGHIÊN CỨU 

  • Khả năng ứng dụng trong thực tiễn:

-  Những kết quả trong nghiên cứu này sẽ cung cấp thông tin cho các nhà quản lý của Đại học Thái Nguyên để có thể xây dựng một chương trình đào tạo hiệu quả hơn.

-  Giảng viên tiếng Anh có thể tham khảo luận án này để tự thiết kế các tài liệu giảng dạy, củng cố năng lực tiểu kỹ năng tiếng Anh của sinh viên.

-   Sinh viên có thể tham khảo luận án này để xác định được những điểm mạnh và điểm yếu về năng lực ngôn ngữ của mình để từ đó tìm ra phương pháp nâng cao năng lực tiểu ngôn ngữ tiếng Anh.

  • Những vấn đề cần tiếp tục nghiên cứu:

- Nghiên cứu và cho ra thêm sách bài tập bổ trợ chuyên sâu cho các tiểu kỹ năng ngôn ngữ của sinh viên.

- Nghiên cứu thêm về các tiểu kỹ năng khác của ngôn ngữ tiếng Anh.

Các bài liên quan