Thông tin luận án

Ngày 27-04-2015

Thông tin luận án của NCS. Lưu Thị Hương

INFORMATION OF DOCTORAL DISSERTATION

PhD. candidate: Lưu Thị Hương (Julia)

Research title: Pursuing the English language functions in teaching the basic English course at Thai Nguyen university (TNU) system

Major: English Language and Literature

PhD. candidate: Luu Thi Huong (Julia)

Training course: 2009-2014

Scientific supervisor: Dr. Matilda H. Dimaano, PhD.

Training location: Thai Nguyen University of Agriculture and Forestry, Thai Nguyen University, Vietnam

Type of program: International joint training program on Doctor of Philosophy in English Language and Literature, between Thai Nguyen University – Vietnam and Batangas State University – Philippines.

Degree granting institution: Batangas State University, Philippines.

THE NEW SCIENTIFIC FINDINGS

 The results of analysis and interpretation revealed that:

1. Teacher respondents are unanimously aware of the seven functions of language; perceived them as important and relevant to the students and considered two activities as suitable examples of the seven functions of language. 

2. The reading performance of the students in the seven functions of language was all above 50 percent with equivalent ratings of average with the highest percentage in heuristic language with a score of 65.25 percent followed by informative language and personal language. 

3. Students’ performance in five out of seven functions of language for reading and writing are significantly different as indicated by their p-values of less than 0.05 which indicates that the reading and writing performance of the students for these five functions of language are apart from each other and are not related. 

4. Teachers’ assessment on the seven functions of language are extensively employed by the students and perceived that all the seven functions of language in both reading and writing are the very important competencies that the students must demonstrate.

5. Reading and writing performance of the students are significantly different from the frequency of use ratings of the teachers which implies that the student’s reading and writing performance is not related to the teacher’s assessment.

6. The proposed functional enrichment activities in reading and writing are based on the seven functions of language to supplement this particular group of Vietnamese teachers and students.


APPLICATION FEASIBILITY AND RECOMMENDATIONS FOR FURTHER STUDIES

Application feasibility:

            The result of the study can be used as the source for the students of English in learning reading and writing in the relation with the language functions. This study will give them an overview on the understanding of the seven functions of language to give the exact idea of using the English language.

            The Ministry of Education and Training in Vietnam and other educational institutions can ensure to take the result of this research into the teaching curriculum. They can design the activities relating to the reading and writing teaching based on the seven functions of language.

Recommendations:

Based on the conclusions of the study, the following were the recommendations of the study:

Pursuing the English language functions in teaching the professional English course at Thai Nguyen University (TNU) system

 

TRANG THÔNG TIN LUẬN ÁN TIẾN SĨ CỦA NCS. LƯU THỊ HƯƠNG

Tên đề tài luận án: Thực hiện các chức năng ngôn ngữ tiếng Anh để dạy tiếng Anh cơ bản trong hệ thống Đại học Thái Nguyên

Chuyên ngành: Ngôn ngữ và Văn học Anh

Khóa đào tạo: 2009 – 2014

Họ và tên NCS: Lưu Thị Hương

Người hướng dẫn khoa học: TS. Matilda H. Dimaano

Cơ sở đào tạo: Đại học Thái Nguyên, Việt Nam

Chương trình đào tạo: Chương trình liên kết đào tạo Tiến sĩ Ngôn ngữ và Văn học Anh, giữa Đại học Thái Nguyên, Việt Nam và Đại học Tổng hợp Batangas, Philippin

Cơ sở cấp bằng: Đại học Tổng hợp Batangas, Philippin

NHỮNG KẾT QUẢ MỚI CỦA LUẬN ÁN

1. Kết quả nghiên cứu của luận án cho thấy giảng viên đã nhận thức rất rõ 7 chức năng của ngôn ngữ, nhận thấy chúng quan trọng, có liên quan đến sinh viên và coi 2 hoạt động dạy học đọc, viết là hai ví dụ phù hợp.

2.  Khả năng đọc của sinh viên đạt trên 50 % xếp hạng trung bình với tỷ lệ cao nhất thuộc về ngôn ngữ có tính khám phá với số điểm là 65,25 phần trăm theo sau là ngôn ngữ có tính thông tin và ngôn ngữ cá nhân.

3. Sinh viên thực hiện chức năng đọc và viết tiếng Anh là khác nhau đáng kể (P<0,05), như vậy chức năng đọc và viết của sinh viên là tách biệt nhau và không liên quan.

4. Đánh giá của giảng viên dựa trên 7 chức năng của ngôn ngữ cho thấy tất cả 7 chức năng của cả hai kĩ năng đọc và viết là những năng lực rất quan trọng mà  sinh viên phải rèn luyện.

5. Khả năng đọc và viết của sinh viên không liên quan đến đánh giá của giảng viên qua việc thường xuyên sử dụng bảng xếp hạng trong đánh giá.

 6. Luận án đề xuất các hoạt động làm giàu chức năng trong việc đọc và viết dựa trên 7 chức năng của ngôn ngữ để bổ sung vào hoạt động giảng dạy và học tập của sinh viên Đại học Thái Nguyên.

 

KHẢ NĂNG ỨNG DỤNG TRONG THỰC TIỄN VÀ NHỮNG VẤN ĐỀ CẦN TIẾP TỤC NGHIÊN CỨU

Khả năng ứng dụng trong thực tiễn:

            Kết quả của luận án có thể được sử dụng như nguồn tài liệu cho sinh viên học tiếng Anh nghiên cứu môn đọc và viết có liên quan tới các chức năng của ngôn ngữ. Sinh viên có cái nhìn tổng thể về các chức năng ngôn ngữ để có thể tư duy sử dụng ngôn ngữ tiếng Anh tốt nhất.

            Các trường đại học có thể tham khảo kết quả của nghiên cứu này để thiết kế các hoạt động liên quan đến việc dạy đọc và viết dựa trên 7 chức năng ngôn ngữ.

Những vấn đề cần nghiên cứu:

            Nghiên cứu các chức năng ngôn ngữ tiếng Anh để dạy tiếng Anh chuyên ngành trong hệ thống Đại học Thái Nguyên.

Các bài liên quan