Thông tin luận án

Ngày 27-04-2015

Thông tin luận án của NCS. Nguyễn Thị Hồng Chuyên

INFORMATION OF DOCTORAL DISSERTATION

PhD. Candidate: Nguyen Thi Hong Chuyen (Jenny)

Research title: English language grammatical competence and discourse competence of 3rd year college students of Thai Nguyen university: basis for intervention exercises

Major: English language and literature

PhD. Candidate: Nguyen Thi Hong Chuyen (Jenny)

Training course: 2009-2014

Scientific supervisor:  Matilda H. Dimaano, PhD.

Training location: Thai Nguyen University, Viet Nam.

Type of program: International joint training program on Doctor of Philosophy in English language and literature, between Thai Nguyen University - Viet Nam and Batangas State University – Philippines.

Degree granting institution: Batangas State University, Philippines.

 

THE NEW SCIENTIFIC FINDINGS

          This study focused on determining English language grammatical competence and discourse competence of 3rd year college students of Thai Nguyen system : basis for intervention exercises. Base on the grammatical competence of student respondents, the discourse competence of student respondents, English teacher assessment of the grammatical and discourse competencies of 3rd year college students, and the comparision between respondents’ grammatical and discourse competencies and English teachers’ assessment, the dissertation has found these important results:

1. The grammatical competence of 3rd year college students in terms of parts of speech morphology, syntax, and vocabulary are above 50 percent which means that the students’ demonstrated a reasonable degree of competence.

2. The discourse competence of the 3rd year College students in terms of cohesive devices, transitional phrases, coherence, connectors,  choice of words are above 50 percent.

3. Teachers observed the students practice and use of grammatical skills more often in the class in the items on vocabulary, cohesive devices and transitional phrases.

4. The teacher’s assessment and students’ grammatical and discourse competencies along these areas are significantly different.  This indicates that no relationship exist between the means being compared and further suggests that they are independent of each other.

5. The proposed English language teaching strategies will give focus on the low-scoring items of students that are below 70 percent on grammatical skills such as parts of speech and syntax, and discourse skills on coherence and connectors.

 

 

APPLICATION FEASIBILITY AND RECOMMEDATIONS FOR FURTHER STUDIES

 

  • Application feasibility:

The study is deemed beneficial to the Administrators of Thai Nguyen University, English teachers, students, parents and future researchers. 

-  Guiding the administrators in the Curriculum development through evaluation of students’ English language grammatical competence and discourse competence, as well as in the realignment of the existing English curriculum.

-  Guiding English teachers in the assessments of the student’s grammatical and discourse competencies.  Likewise, the teachers may propose some enrichment activities to improve the student’s grammar and discourse competencies.

-  Making students aware of their present grammatical and discourse competencies.   This would give them a challenge to improve their weak points and enhance their overall performance in English.

  • Recommendation for further studies:  

- Conduct similar studies related to developing  grammatical and discourse competences.

 

 

TRANG THÔNG TIN LUẬN ÁN TIẾN SĨ CỦA NCS. NGUYỄN TH HNG CHUYÊN

 

Tên đề tài luận án: Nghiên cứu khả năng  sử dụng ngữ pháp và ngôn từ của sinh viên năm thứ 3 tại Đại học Thái Nguyên, từ đó chuẩn bị các bài tập bổ trợ.

 Chuyên ngành: Ngôn ngữ và văn học Anh

Khoá đào tạo: 2009 - 2014

Họ và tên NCS: Nguyễn Thi Hồng Chuyên  

Người hướng dẫn khoa học: TS. Matilda H. Dimaano

Cơ sở đào tạo:  Đại học Thái Nguyên, Việt Nam

Chương trình đào tạo: Chương trình liên kết đào tạo Tiến sĩ Ngôn ngữ và văn học Anh, giữa Đại học Thái Nguyên, Việt Nam và Đại học Tổng hợp Batangas, Philippines.

Cơ sở cấp bằng:  Đại học tổng hợp Batangas, Philippines.

 

NHỮNG KẾT QUẢ MỚI CỦA LUẬN ÁN

  Nghiên cứu này tập trung vào việc xác định khả năng sử dụng ngữ pháp và ngôn từ của sinh viên năm thứ 3 tại Đại học Thái Nguyên từ đó chuẩn bị các bài tập bổ trợ. Trên cơ sở các phiếu trả lời của sinh viên về năng lực sử dụng ngữ pháp và ngôn từ Tiếng Anh, sự đánh giá của giảng viên tiếng Anh về năng lực sử dụng ngữ pháp và ngôn từ của sinh viên năm thứ 3 và sự so sánh giữa việc đánh giá của giảng viên và mức độ năng lực sử dụng ngữ pháp và ngôn từ của sinh viên, luận án đã công bố được những kết quả quan trọng sau đây:

1.  Khả năng sử dụng ngữ pháp của sinh viên năm thứ 3 về mặt cấu trúc lời nói, hình thái ngôn ngữ, cú pháp và từ vựng đều ở mức độ trung bình.

 2. Khả năng sử dụng ngôn từ của sinh viên năm thứ 3 về mặt dùng các phương tiện liên kết, các từ/cụm từ chuyển tiếp, sự mạch lạc, từ/cụm từ nối, lựa chọn ngôn từ đều ở mức độ trung bình.

3. Giảng viên quan sát các sinh viên trong việc thực hành và sử dụng các kỹ năng ngữ pháp trong lớp thường xuyên hơn trong các hạng mục từ vựng, các phương tiện liên kết và các từ/cụm từ chuyển tiếp.

4. Đánh giá của giảng viên, các năng lực ngữ pháp và trình bày của sinh viên trong các lĩnh vực này có sự khác nhau đáng kể. Điều này chỉ ra rằng không có mối quan hệ nào tồn tại giữa các vấn đề đang được so sánh và tiếp tục cho thấy rằng chúng độc lập với nhau.

5. Luận án đề xuất các phương pháp giảng dạy tiếng Anh tập trung vào các hạng mục mà các sinh viên có số điểm dưới 70 phần trăm như trong kỹ năng ngữ pháp là các thành phần của câu và cú pháp; trong các kỹ năng trình bày là sự mạch lạc và các từ/cụm từ nối.

 

KHẢ NĂNG ỨNG DỤNG TRONG THỰC TIỄN VÀ NHỮNG VẪN ĐỀ CẦN TIẾP TỤC NGHIÊN CỨU

  • Khả năng ứng dụng trong thực tiễn:

Các nhà quản lý có thể tham khảo luận án này để phát triển chương trình giảng dạy bằng việc đánh giá năng lực về ngữ pháp và trình bày bằng tiếng Anh của sinh viên.

Giảng viên có thể tham khảo luận án này để đánh giá năng lực về ngữ pháp và trình bày bằng tiếng Anh của sinh viên, từ đó đề xuất một số hoạt động để nâng cao năng lực về ngữ pháp và trình bày bằng tiếng Anh của sinh viên.

Sinh viên tham khảo luận án này để nhận thức được năng lực về ngữ pháp và trình bày bằng tiếng Anh của mình, từ đó cải thiện điểm yếu và nâng cao năng lực tổng thể trong tiếng Anh của họ.

  • Những vấn đề cần tiếp tục nghiên cứu:

-  Nghiên cứu trên các khía cạnh liên quan đến việc phát triển khả năng sử dụng ngữ pháp và ngôn từ tiếng Anh của người học.

Các bài liên quan